Swallow The Sun – Moonflowers (2021)

Swallow The Sun MoonflowersSwallow The Sun – Moonflowers (19.11.2021.)
Izdavač: Century Media
Producenti: Juha Raivio
Trajanje: 52:40
Žanr: Doom/Gothic/Death Metal

Swallow The Sun su, vjerovatno, najbolji finski Doom/Death metal bend, a vjerovatno su među najboljim bendovima iste te scene, gledano u globalu, u poslednjih 20-ak godina. Već više od dvije decenije ova ekipa sa sjevera Evrope stvara neke od najkreativnijih i najemotivnijih kompozicija u pomenutom žanru. Zaslužuju veliko poštovanje, pošto su jedan od onih bendova koji nikad ne razočara svoje fanove i konstantno ,,isporučuju kvalitetno štivo”. Imaju veliki broj vrlo dobrih albuma, koje je teško nadmašiti, ali im se još nije desilo da snime loš LP, konstanti su i treba skinuti kapu u znak poštovanja.

Poslednjih nekoliko godina nisu bile baš najbolje za pojedine članove benda, a najgore su bile za glavnog tekstopisca i kompozitora, gitaristu Juhu Raivia, koji je prije nekoliko godina ostao bez svoje dugogodišnje djevojke,  Aleahe Starbridge (umrla zbog teške bolesti), koja mu je, ujedno,  bila i kolega iz drugog benda – Trees Of Eternity. Tekstovi benda Swallow The Sun su sami po sebi uvijek bili prepuni tuge i melanholije, a od prethodnog albuma („When Shadow Is Forced Into The Light„) su još ličnije prirode i te stvari su još naglašenije.

U sličnom maniru ide i ovo izdanje, pisano i komponovano 2020. godine, usled prisilnog zatvaranja i izolacije uzrokovane Covid pandemijom. I omot za album je uradio sam Raivio, u nekom minimalističkom stilu i koristeći svoju krv, želeći da naglasi koliko su ovaj materijal i bol u njemu lični. Sve to nas uvodi u malo preko 52 minuta tužne introspekcije i isto toliko nijansi sive muke i tuge.

Moonflowers“ je, od početka do kraja, jedan dosta spor album, ali nipošto dosadan. Već sa uvodnim taktovima prve pjesme „Moonflowers Bloom In Misery“ nam je jasno u kom će pravcu ići priča. Pjesme su prepune lijepih melodija, prelijepog pjevanja Mikka Kotamakija, sjajnih aranžmana Jaanija Peuhua i konstantnog osjećaja gubitka, tuge i propasti.

Woven Into Sorrow“ je možda i najbolja pjesma na albumu. Prelijepa je zbog svog realnog i, gotovo opipljivog, prikazivanja očaja i boli. Ako bol može da teče kroz pjesmu i tekst, to je onda ovdje. Najmoćniji i najintenzivniji dio albuma, dio koji razara, dolazi pred sami kraj pjesme, kada Mikka sa: The light that pierces through broken skies/Lay your eyes upon me/And find this pain, this grave where I hide/And lift me back to you/I’m woven into sorrow! pušta svoj zlokobni growl, ali taj growl nije tu da prepadne, već je molba za prekid svih muka i patnje.

Još jedan od highlighta albuma je „All Hallow’s Grieve„, u kojoj je na vokalima i Cammie Gilbert iz Oceans Of Slumber, pa ona i Mikka čine jedan dirljiv i emotivan duet. Ova pjesma je, vjerovatno, i emocionalni centar albuma i nemoguće je ne primijetiti Juhino razmišljanje o gubitku njegove voljene Aleahe.

Enemy“ i „The Void“ su poprilično komercijalne pjesme i pokušaj su benda da snimi nešto malo neformalno i izvan okvira (što se ne dešava često). Podsjećaju malo na novija izdanja Katatonie. „Keep Your Heart Safe From Me“ je najtvrđa stvar na ovom LP-u, ali je ujedno i najgora. Valjda zbog dužine od skoro osam minuta, jer već na pet minuta počinjemo da se pitamo koliko će trajati i ima li kraja. Slična stvar se dešava i sa „The Fight Of Your Life„, iako na momente podsjeća na nešto od Opetha. Ipak, ove dvije pjesme, kombinovano, daju „Moonflowersu“ suvišnih 4-5 minuta.

Album zatvara „This House Has No Home“ i u njoj se osjeća kompletan bol ovog izdanja, bilo kroz čiste ili vrišteće (na momente black metal) vokale, bilo kroz rifove ili bubnjeve. Ovom pjesmom album dolazi do potpuno bolnog, ali zadovoljavajućeg, kraja i vraća nam atmosferu pomenutu na početku recenzije. Swallow The Sun su majstori svog zanata, odlično rade to što rade, i mi kao slušaoci to osjećamo.

„Moonflowers“ će voljeti pravi fanovi ovog benda ili bar ovog metal pravca. Ovo je, što se tiče i vokalnog i instrumentalnog dijela, jedan vrlo dobar i kvalitetan doom/gothic/death metal album. A opet, ako smo istinski fanovi ovog benda i uvijek slušamo jedno te isto, bez trunke promjene, pravo pitanje koje treba da postavimo sebi je: Ima li potrebe po ko zna koji put, u istom maniru i na isti način, slušati i proživljavati nečiju tugu i patnju?

1. Moonflowers Bloom In Misery
  2. Enemy
  3. Woven Into Sorrow