Naslovna Autorski članci Recenzije Sepultura - Quadra (2020)

Sepultura – Quadra
Izdavač: Nuclear Blast Records (7.2.2020)
Producent: Jens Bogren (Švedska)
Trajanje: 51:14
Žanr: thrash metal
Ocena: 8/10

Brazilska heavy metal grupa Sepultura traje više od tri decenije i ne treba joj posebna najava. U svojoj zadivljujućoj karijeri postigla je više nego što bi mnogi bendovi mogli i da sanjaju. Preživeli su raspad koji bi osakatio slabiju grupu muzičara i ne samo da su se oporavili, već su nastavili da stvaraju vitalnu, inventivnu muziku. Njihov petnaesti studijski album pod nazivom “Quadra” je nastavak njihove uzlazne putanje. Ovaj album izašao je 7. februara posredstvom izdavačke kuće Nuclear Blast Records i predstavlja kolekciju od 12 pesama koja objedinjuje niz zvukova i stilova Sepulture. Naslovnicu za Quadru kreirao je Cristiano Menezes. Koncept se vrti oko broja 4, a gitarista Andreas Kisser objasnio je njegovo skriveno značenje: “Između ostalog, Quadra je portugalski sportski teren, to je po definiciji ograničeno područje s jasnim granicama na kojem se, prema pravilima, odvija igra.” Quadra je, dakle, pobuna protiv unapred postavljenih granica, podela i pravila u životu. Sepultura koristi snagu muzike da uzbudi um, izazove misli i na taj način se približi slobodi.

Reč quadra potiče iz latinskog jezika i znači četiri načina. Na osnovu toga bend je podelio album sa 12 pesama u četiri dela po tri pesme. U prvu grupu spadaju thrash metal numere, zasnovane na klasičnom zvuku Sepulture. Uvodna numera “Isolation” počinje odsečnim bubnjarskim ritmom i napetom atmosferom koja kulminira u demonskom zvuku obilatih treš rifova i toksičnom vrištanju frontmena Dericka Greena. Uz njihov ekstatični stil pariraju progresivni elementi koji pokazuju da čak i posle toliko vremena ovaj bend i dalje gaji sklonost ka eksperimentisanju zvukom.

Druga pesma, koja nosi naziv “Means to an End” održava takt naglašen kratkim i odsečnim segmentima bubnja i čvrstim gitarskim deonicama. Sirova grubost u nastupu afirmiše njihov klasični materijal koji u trenutku stvara topao osećaj nostalgije. Nova pesma “Last Time” počinje lepršavim impresivnim tehničkim izvođenjem na koji se nadovezuje težina i odsečno kidanje. Eloy Casagrande oslobađa talase divljačke eksplozije bitova intenzivirajući konstantni bes. Krećući se prema središnjoj tački pesme, tempo se misteriozno menja kroz virtuozne gitarske veštine legendarnog Anreasa Kissera koje daju dramatičnu prirodu atmosferi.

Drugu grupu čine pesme inspirisane groove zvukom i ovde dominira ritam sekcija. “Capital Enslavement” svedoči tribalnim elementima koji novu Sepulturu povezuje sa njihovim toliko obožavanim albumom “Roots” iz 90-ih. “Ali” donosi nastranost uz zarazne rifove koji se nepravilno menjaju i slušaoca drže u neizvesnosti. “Raging Void” predstavlja najitrigantniji deo albuma sa čistim vokalnim deonicama.

Treća tematska celina sadrži numere koje stilski podsećaju na pesmu “Iceberg Dances” sa njihovog albuma  “Machine Messiah”, ali nisu sve instrumentalne. “Guardians of the Earth” obiluje formama akustičnog gitarskog zvuka praćenog horskim izvođenjem. Samo što se slušalac unese u te čudnovate milozvuke nastupa moćni metal rif. “The Pentagram” opravdava tradicionalni progresivni zvuk u kombinaciji sa promenljivim rifovskim solažama i eksplozivnim probijajućim basovima. “Autem” karakteriše smenjivanje melodičnog i vrištećeg vokala Derricka Greena.

Četvrti stilski deo čine spore melodične numere. Naslovna pesma “Quadra” u zaraznom flamenko stilu predstavlja kratak uvod u umirujuće tonove pesme “Agony of Defeat“, za koju možemo reći da je eksperimentalni izlet Sepulture. Teatralna i orkestarska priroda ovog komada je nešto što se nikada ranije nije moglo čuti u izvođenju ovog benda i svakako će biti jedna od glavnih tema za diskusiju fanova. “Fear, Pain, Chaos, Suffering” nas dovodi do kraja ovog muzičkog putovanja i reprezentuje kulminaciju ovog izdanja. Sam aranžman pesme sadrži toliko slojeva da dovodi do oduševljenja i izaziva čitav kompleks emocija.

Album “Quadra” će nesumnjivo ostaviti u šoku i ekstazi verne fanove Sepulture. Kisser je izrazio zadivljujući nivo kreativne slobode, a Greenove čiste vokalne deonice su podigle ekperimentalnost benda na viši nivo. Oni koji su smatrali da će novim albumom Sepultura još više izgubiti na kvalitetu, grdno su se ogrešili.

1. Isolation
2. Means To An End
3. Last Time