Scorpions – Rock Believer (25. 02. 2022.)
Izdavač: Vertigo
Producenti: Scorpions i Hans-Martin Buff
Trajanje: 44:29
Žanr: Hard rock
Ocena: 8,5

Teško da su nemački veterani mogli predvideti aktuelnu geopolitičku situaciju, dok su prošle godine privodili kraju dug, etapni rad na albumu optimistično nazvanom „Rock Believer“. Ipak, sličnosti sa fazom koja je iznedrila njihov zaštitni znak „Wind of Change“ prevazilaze one u zvuku – i dok se odnosi između istočnog i zapadnog bloka ponovo zaoštravaju, njihovo podsećanje na korene deluje simptomatičnije nego ikada.

Grupa Scorpions postoji i aktivno doprinosi rokenrol/metal sceni impresivnih pola veka. Za to vreme su uspešno balansirali između neophodnih nadgradnji stvaralačkog koncepta i relativno rano pronađenog, za formiranje stabilnog identiteta jednog benda toliko neophodnog zvuka koji se momentalno prepoznaje kao samo njihov. Neosporni mejnstrim podvizi, te status klasika koji sebi mogu dozvoliti čak i ostatak karijere zasnovan na osrednjim novitetima, ipak ih nikada nisu uljuljkali. I dobro je što je tako, u suprotnom ne bi bila moguća prijatna iznenađenja poput najsvežijeg, koja nesumnjivo pokazuju da škorpija još ima i te kako žestok ubod.

„Rock Believer“ je njihov devetnaesti studijski album. Sedam godina udaljenosti od prethodnog može se učiniti kao veoma dug period, ali su Klaus Meine i saborci za to vreme turnejama aktivno obeležavali jubilej rada grupe, usput promenivši bubnjara i ne napuštajući stvaralački proces. Pored Meinea kao frontmena, tu su još nezaobilazni gitaristi Rudolf Schenker i Matthias Jabs, basista Pawel Maciwoda, uz spomenuto pojačanje – iskusnog Mikkeya Deea.

Novo poglavlje njihove muzičke priče bez okolišanja otvara odlična „Gas in the tank“, svojevrsna oda energiji muzike. Privrženost hard/glam rock stilu osamdesetih otkrivaju bajkerski uvod, dobar solo, te prisustvo fraza poput: the king of riffs is back in town; born to lose, live to win, ili black me in, black me out. Odmah se nameće zadivljujuće opažanje kako se već ozbiljne godine uopšte ne osećaju u njihovoj svirci, niti Klausovom glasu.

Nastavak u istom stilu, sa posebnim naglaskom na ritam sekciji, predstavlja „Roots in my boots“, himnični omaž Sanset Stripu i življenju punim plućima. Razulareni rad gitare, prepuštanje toj „muzici u krvi“, čini nemogućim mirovanje dok traje ova pesma, a ipak nema ni sekunde melodijskog rasplinjavanja. I početak „Knock ’em dead“ vraća u sećanje njihove standarde poput „The Zoo“ ili „Hit between the eyes“, sada referišući na Njujork, grad koji nikada ne spava. Retro atmosferu u kojoj se slave ponos buntovnika i samosvest pozicije autsajdera (It feels so good to be bad) pojačava iznenađujući odsečak solaže.

Divna posveta privrženosti rokenrolu, zajedništvu njegovih sledbenika i poistovećivanju izvođača sa publikom (I’m a rock believer like you, just like you), dala je naslov čitavom albumu. Singl „Rock believer“ krasi optimistična i topla poruka, adekvatna nepromenjeno osećajnom glasu Meinea, njegovoj dobroj kontroli i nadaleko prepoznatljivoj boji (bilo bi, možda, zanimljivo pitati Brusa Dikinsona šta misli o refrenu koji počinje sa: Scream for me ?).

Ipak, verovatno najzaraznija na albumu jeste pesma „Shining of your soul“, sa tako „spiralnim“, hipnotišuće nosećim rifom, melodijom koja je veoma ležerna, u nekom trenutku čak i rege, ali uvek postojana. Zanimljiva unutrašnja deonica i dobro smenjivanje ritma održavaju pažnju nepromenjenom, što je sjajna najava za moćnu, metalskiju „Seventh sun“. Sporijeg tempa, nastala je u očiglednoj tradiciji egzistencijalno-mističnih tema.

Nakon nje, numera „Hot and cold“ iznova vraća žešćem zvuku – ritam sekcija pomalo „vuče“ na thrash, nastavljajući se u tipično glam kompoziciju. Ipak, Deejev pečat se najizrazitije oseća u prljavo, upadljivo a-la-Motorhead oblikovanoj „When I lay my bones to rest“. Ovo je, ujedno, najbrži primer sa albuma, veoma dobar za svirke ili moto-skupove.

Prvi lansirani singl, „Peacemaker“, poseduje najneposredniji potencijal hita, efektno otvaranje, dinamičnost i poruku. Zbijenost ispoljene žestine čini posredovanje još direktnijim, munjevitim, ali je zato lajtmotivski rif kristalan i nostalgičan. Sledi „Call of the wild“, samouverena, zanosno gradska i nokturalna hard rock tema, baš kao nastala u osamdesetim: uključujući ubrzanje pred kraj, jednu od karakteristika navedenog stila.

Kako veliki rock bend ne bi bio to što jeste bez makar jedne moćne balade, za (oficijelni) kraj odabrana je „When you know (where you come from)“. Obeležena životnom mudrošću i stečenim iskustvom, u sebi sažima mnoge starije pesme Scorpionsa, odišući razumevanjem i pocrtavajući osnovnu ideju albuma: uprkos svemu, čuvajmo optimizam i spasonosnu vernost sebi. Divan epilog obećava da postane još jedan koncertni čas za visoko podizanje upaljača.

Bonus materijal sa tzv. delux izdanja obuhvata pet pesama koje se nisu našle na konačnoj, zaokruženoj verziji ploče. Iskreno, nije velika šteta, jer ne donose ništa bitno novo, mada je prva od njih, „Shoot from your heart“, veoma dobra rokačina koja odmah prelazi na stvar. Podseća na zlatno doba grupe i uspostavlja jasan kontinuitet sa motivima početnih nekoliko traka zvaničnog izbora.

„When tomorrow comes“ donekle koketira sa speed zvukom, mada največu pažnju zapravo privlači naracija koja iza aktuelnog i sarkastičnog: Good morning, world; how do you feel? You look… varira mogućnosti angažovanog odgovora: tired/ sad/ angry. Po apokaliptičnom tonu joj je slična „Unleash the beast“, samim tim malo ponovljiva. Nešto opuštenija, klasična rokenrol tema o muzičarskim nomadima i sa pomalo blues primesa – „Crossing borders“, prethodi akustičnoj verziji (i ovde) završne balade, ističući njenu lepotu, suptilnost i opšte značenje.

Album „Rock Believer“ je satkan od neizmerne ljubavi prema muzici, spojene sa potrebom da nadalje širi poruke koje otrežnjuju i ohrabruju, kao i da se bude jedno od pogonskih goriva, dokle god ima snage u rezervoarima kreativnosti. Od prvog do poslednjeg minuta oduševljava utisak da su to baš onakvi, dobri stari – a trajno mladalački živahni i muzički potkovani Scorpionsi koje generacije obožavaju.

Kvalitet zahvaljujući kome su oduvek osvajali publiku umnogome čini, zapravo, njihova pristupačnost, izražena kroz ogromnu, odmah osetnu dozu empatije i sposobnosti da glasom, ritmom, stihovima, daju bezuslovno obećanje: tu smo, na istoj strani. I sami posvećenici, iskreni vernici ove muzike, doneli su nam još jedan hard rock psaltir koji će se vrteti glasno i sa uživanjem.

1. Gas in the tank
  2. Roots in my boots
  3. Knock ’em dead