Rammstein – Zeit (2022)

Rammstein - ZeitRammstein – Zeit (29.04.2022.)

Izdavač: Universal Music

Producenti: Olsen Involtini & Rammstein

Trajanje: 44:06

Žanr: Industrial  Metal/Electro-Industrial

Poslije skoro tri godine vratilo se veličanstveno i kitnjasto privlačenje pažnje, u kombinaciji sa razarajućim industrial zvukom. Naravno, govorimo o, možda, i najvećoj muzičkoj atrakciji današnjice i jednom od najvećih industrial metal bendova svih vremena – Rammsteinu.

U ovom momentu već svi dobro znaju priču o ovom sekstetu koji je, poodavno, osvojio sve teritorije van njihove rodne Njemačke. Prvi album „Herzeleid“ je izašao 1995. godine, samo godinu dana nakon osnivanja benda. Svjetsku pažnju privlače drugim albumom, „Sehnsucht„, koji izlazi dvije godine kasnije, najviše uz pomoć singlova „Du Hast“ i „Engel„. Definitivno pokoravanje svjetske metal scene prave 2001. godine, kada izdaju svoj treći album „Mutter„.

Za razliku od nekih velikih bendova (da ih ne nabrajamo) iskoristili su ovo vrijeme zatvaranja i izolacije uzrokovanih Covid pandemijom da snime novi album. Odavno su već savladili umjetnost konstantnosti i konzistentnosti, usavršili su svoj prepoznatljivi zvuk i, uvijek, imaju par iznenađenja pripremljeno. Sve to vas navede da tačno znate šta od njih možete da dobijete. A opet, sve to vas navede da i ne znate šta tačno možete da dobijete od Rammsteina.

Zahvaljujući svemu ovome, osmi studijski album „Zeit“ zvuči i djeluje izuzetno zrelo i promišljeno. Kao i svaki album Rammsteina, i ovaj sadrži 11 pjesama i zvuči kao savršen nastavak svog prethodnika iz 2019. godine. Ali, isto tako, savršeno stoji i izdvaja se kao cjelina za sebe. Lindemann i ekipa ostaju vjerni sebi i donose nam novo izdanje puno dvosmislenih tekstova, tuge, provokacija i lošeg ukusa. Ovo poslednje, naravno, u pozitivnom smislu.

Na prvo slušanje se pomisli da ovom albumu fali malo žestine. Ali, to je samo prvi utisak, koji zavara. Pošto mu date šansu tri-četiri puta, malo se više udubite, pažljivije slušate i obratite pažnju na tekstove, vrlo brzo će vam biti jasno da je „Zeit“ jedna sjajna cjelina i da vam, kao i „Liebe ist Für Alle Da„, vrlo brzo priraste srcu.

Jedine dvije, da ih tako nazovemo, mane ovog albuma su „OK“ i „Dicke Titten„. Prva, reklo bi se, pokušava da bude nastavak „Pussy„, ili bar igra na tu kartu, ali je potpuni promašaj. Ovo je, možda, i najgora pjesma koju je bend ikad snimio. Refren je, najblaže rečeno, katastrofalan. A druga je loša zbog toga što zvuči kao vašarski Rammsetin, blesavo i nekvalitetno.

Album otvara „Armee Der Tristen“ sjajnim klavijaturama i super teškim bubnjevima i čini se da će ova pjesma biti jedan od favorita na koncertima koji predstoje. Glavne zasluge za to idu Flakeu i njegovim zlokobnim klavijaturama koje, bukvalno, upijaju gitare. Istu stvar čini i na „Giftig„, koja je heavy himna stvorena za marširanje. Pomalo podsjeća na stvari sa „Sehnsucht“ albuma. Još jedna klasična Rammstein pjesma je i „Schwarz„, koja govori o noći i svemu što noć donosi. Sve je tu, slojeviti Lindemannov vokal, prepoznatljivi bubnjevi i rifovi i atmosferične klavijature.

Centralna tema albuma je, što se može i po naslovu zaključiti, vrijeme. Vrijeme koje dokumentuje rađanje, život i smrt. „Zeit“ je, uz „Mutter“ najbolja balada ovog benda. Tužna i melanholična, a istovremeno, jedna izuzetno lijepa pjesma od koje, bukvalno, zanijemimo i budemo ostavljeni da razmišljamo o vremenu kao nosiocu života i smrti.

A „Meine Tränen„? Ovo je pjesma koja ostaje u glavi dugo, dugo nakon preslušavanja albuma. Na karakterističan, blago perverzan, Rammstein način objašnjava opresivnu vezu između majke i sina, i diskretno objašnjava da je jako bitno pokazivati emocije. „Zick Zack“ na posprdan način, kako samo ovi Njemci mogu da predstave, opisuje borbu protiv starenja korišćenjem hirurgije i svakavih intervencija. Naravno, na kraju napomenu da je sve to bilo pružanje lažne nade i samouništenje dostojanstva i poslednje trunke sigurnosti u sebe.

Album zatvara „Adieu„, balada koja na početku, u pozadini, koristi zvuke publike i mogla bi da se protumači na više načina istovremeno. Mogla bi da se protumači kao kraj albuma, kraj benda (pošto su se ranije pojavile priče da tri člana benda više ne žele da se bave muzikom) ili kao kraj života. Nije baš jasno na koji način bismo ovu pjesmu protumačili, a to je, vjerovatno, bila i namjera benda.

„Zeit“ je klasičan Rammstein, a opet i nije. Ovdje čujemo malo više electro zvuka nego inače i sve, kao cjelina, je manje raznoliko i haotično. Ako su nam ovih šest Njemaca nešto objasnili ovim albumom, onda su nam objasnili svu ljepotu i bijedu života i, jednu i jedinu, sigurnu stvar: smrt. Objasnili su nam da vrijeme, i lagano i brzo, protiče pokraj nas, a mi ga uzimamo zdravo za gotovo. Zato, slušalice u uši, pojačajte koliko možete, jer… Je li ovo njihov zadnji album? Vidjećemo. Pokazaće vrijeme.

1. Armee Der Tristen
  2. Zeit
  3. Schwarz