Naslovna Autorski članci Recenzije Prljave Sestre - Najgore tek dolazi (2020)

Prljave Sestre – Najgore tek dolazi
Izdavač: Pop Depresija (29. maj 2020)
Producent: Robert Telčer, Janko Džambas
Trajanje: 53 minuta
Žanr: garažni rok, alternativni rok
Ocena: 6,5

Iz Niša nam je u maju došao novi album Najgore tek dolazi sastava Prljave Sestre, dosta drugačiji od svog prethodnika koji je nosio ime benda. Naime, došlo je do promene u postavi, pa sada slušamo Milana Stoiljkovića, poznatijeg kao Miggie, na bubnjevima, kao i mnoge članove njegovog benda Bohemija, koji su kao gosti upotpunili album, dok je frontmen ovog sastava Janko Džambas držao i producentsku palicu. Zvuk benda je u nekim numerama ostao potpuno dosledan debi albumu koji više naginje garažnom roku, ali sudeći po singlovima “Nova jutra” i “Unazad” to baš i nije fazon koji bend želi da stavi u prvi plan. Kako bismo sagledali promene i fazone kroz koje je bend, manje ili više uspešno, prošao na ovom izdanju, počećemo od glave i ići sve do repa.

Oni ili ti” je klasična rokenrol pesma s rifovima ritmovima nalik na Brejkerse i ne donosi ništa posebno sveže ili neočekivano osim pojedinih gitarskih ukrasa koji odstupaju od ustaljenih blues rokenrol matrica. Najslabija tačka je sam tekst jer je pun izlizanih fraza “tajmer otkucava”, “film se odmotava”, neprihvatanje kompromisa, “povuci obarač”. Ipak, dobra stvar kod pesme je što je već njena produkcija na dosta jakom nivou – duboka, svetla, oštra, živahna i otkriva nam da ćemo slušati album kvalitetnog zvuka u čiju izradu je uloženo dosta truda.

Naglo stvari na albumu kreću nabolje već s pesmom “Nova jutra“. Ova kompozicija je atmosferična, poseduje interesantan aranžman, s zanimljivim vokalno-melodijskim rešenjima i disharmoničnim nojz forama posle refrena, psihodeličnim bek vokalima neobuzdanim i spontanim solažama. Tekst je i dalje najslabija tačka, ali u ovom slučaju to manje smeta, jer su melodije dobro rešene i pesma vas tera da nakon prvog slušanja pevate uz nju. Vokal Miloša Pavlovića je, takođe, mnogo lepše nalegao na ovakvu muzičku pozadinu, jer hrapavost njegovog glasa gradi zanimljiv kontrast s pitkim tonovima pratnje.

Talas” nas vraća na staze “masnog” rokenrola s radija 202 i to ponovo kvari utisak, mada produkcijska rešenja i dalje ovu stvar drže na pristojnom nivou. Nekako je ova pesma bila promašaj i za singl kojim će se predstaviti ovaj album, jer u njoj ne postoji ni jedan keči momenat osim samog kraja pesme, koji bi bolje stajao kao refren nego kao outro.

Jednostavna kompozicija, širokog zvučnog spektra “Svetliji od Sunca” startuje dosta eksplozivno i živahno otkrivajući nove uzore benda. Ovde jasno čujemo direktne uticaje grupa Plejboj i Braća Left. Nažalost, stiče se utisak da su se ovde stvari malo otrgle kontroli, jer se u toku pesme nekoliko puta zapitate da li slušate “Ko je Ko” od Plejboja ili ovu kompoziciju. Zbog toga, ova dosta dobra pesma, nažalost ostaje u ravni “niti smrdi, niti miriše”. Takođe, ceo album počinje malo da umara, jer smo već na startu morali da se suočimo s 4 pesme od 5 minuta koje pretežno čine dugačke solaže, od kojih nijednu niste u stanju da zapamtite.

Držim te na oku” je pesma s mnogo teških reči, previše osuđivanja i prezira koji ne znamo odakle tačno dolazi. Sastoji se od dosta moćnog muzičkog rokanja, kroz koje prži fuzz pedala, dok bubanj i bass drže odličan gruv koji pokreće telo i čini da vam živci trepere. Šteta što su ovakav tekst i ovakva muzika spojeni u celinu. Takođe, dobra stvar kod ove pesme je njen jasan i jednostavan aranžman spakovan u 3 minuta i 18 sekundi – napucano i bez ustezanja.

Album počinje iznenada da diše i dolazimo do još jednog dragulja posle pesme “Nova Jutra”. Tekst numere “Unazad” je promišljen, ironičan i pesimističan, a suprotstavljaju mu se vesele i razigrane melodije – sjajan kontrast koji kroji melanholičnu atmosferu. Kako je lepo pevati njene stihove uz ovakvu pratnju, kakvo ruganje neminovnosti ljudske sudbine i civilizacije koja neumitno gazi ka sopstvenoj propasti. Ova numera daje snagu da se nasmejemo budućim i sadašnjim greškama, ali i jasan savet da iskoristimo svaki momenat i ne umaramo se mislima o njima, dok nam Miloš sarakastično dovikuje da Samo nas čudo može spasiti. Aranžman pesme je dosta zabavan s gotovo refrenskim završecima svake strofe, interesantnim brejkom posle pamtljive solaže (daleko osmišljenije od svih prethodnih). Sve je tako lepo upakovano da pesma od 5 minuta nijednog trena ne umori, brzo prođe i posle svakog slušanja imate želju da je ponovo pustite. Istina je da sve miriše na Veliki Prezir, ali i dalje je krajnje autentično i sveže (ne kao u slučaju s pesmom “Sjajniji od Sunca” i Plejbojem).

Nastavljamo s alternativnim zvukom i dolazi “Naše vreme” koje nam omogućava predah. Bend spušta loptu i sad su naše uši oslonjene na melodična gitarska razlaganja, bass koji na momente ispliva i jednostavan i prigušen bubanj. Pesma je savršen nastavak pesme “Unazad” i dodatno pojašnjava te tračke optimizma koji se u njoj nalaze. Sjajna pesma za opuštanje i uživanje na suncu uz hladno pivo ili neki drugi osvežavajući napitak. S ovom prethodnom numerom bend je uspeo da kaže mnogo više, s mnogo manje napadnosti, ali s mnogo više emocije i iskrenosti, jasno pogađajući žicu mnogih slušalaca koji će se u njima pronaći.

Naredne dve pesme da su objavljene kao singlovi sigurno bi završile u rubrici “Umesto hvalospeva“. Prepune su prezira i osuđivanja kao i numera “Držim te na oku”. Najsmešniji su stihovi u pesmi “Muzika za liftoveOduzmite mi sluh, hoću na moto-skup… koja bukvalno zvuči kao neka na koju bi se “sredovečne prdonje” u kožnim jaknama tamo izložile. Pokušavati da ovakvim numerama oživite duh rokenrola je baš očajnički i kontraproduktivan potez. Takođe, bunt koji izbija iz pesme “Nikako da sjašu” ne znači ništa, jer pesmi manjka da nam kaže nešto novo, a ne da se koristi ispraznim frazama. Refren je dobar, agresivan, pravo u facu, ali na strofama je trebalo poraditi, jer se stiče utisak da se jedna misao konstantno vrti u krug (ako je to bila namera odlično, ali ipak ne radi posao).

Baš je dobra ova kiša što bi rekli Bjesovi. I stvarno je tako i s ovom numerom. “Kiša” je sjajna psihodelična vožnja s mantričnom bass deonicom i dodolskim tekstom. Skupina zvana Prljave Sestre priziva biblijsku kišu koja će izjednačiti apokalipsu i vaskrsnuće, onu koja će očistiti svet i omogućiti novi, nadamo se bolji, početak. Ako je ovaj album grad u kom postoji puno građevina (pesama) koje su nalik jedna na drugu, a slične se nalaze u zajedničkim nizovima, ova stoji kao velika crkva na kraju grada, van svih redova. Istaknuta tačka, neka vrsta mesta koje svi novi ljudi primete kad dođu u taj grad. Ona nema svog para, a svojim mestom na kraju albuma je dodatno istaknuta i predstavlja sjajan krešendo. Prljave Sestre su njom zašle na teren na kom nismo mogli da ih zamislimo i oduvale, čineći da i one neprijatnosti koje smo doživeli u prethodne dve pesme velikim delom iščeznu.

Bend Prljave Sestre je dokazao da je prevalio veliki put od svog prethodnog izdanja i da je u stanju da razvija svoj zvuk u mnogim pravcima. Dokazao je i da je u stanju da napravi pesme koje imaju potencijal da postanu veliki hitovi (“Unazad”, “Nova Jutra”, “Naše Vreme”), ali i one kojima ćemo se vraćati kako bi nas nojzično-psihodelične kulminacije oduvale, ponovo i ponovo (“Kiša”). Ipak, bilo bi dobro da bend usmeri malo više pažnje na pisanje tekstova i izbegavanje pesama kojima će glavni oslonac biti kilometarske bluz/rokenrol solaže (to vreme je davno prošlo). U ovom sastavu ima mnogo potencijala i oseća se da će njihov zvuk u jednom trenutku eksplodirati. To bi se možda desilo i na ovom izdanju da energija i vreme nisu često bili usmeravani na pogrešnu stranu. Savetujemo bendu da se više osloni na svoju sarkastičnu stranu u pisanju tekstova, a da se muzički više usmeri ka gradnji pamtljivijih melodija više baziranih na indie/americana zvuku, a manje “masnom” rokenrolu i njegovim već milion puta odsviranim, ustaljenim fazonima.

Oni Ili Ti
Nova Jutra
Talas