NaslovnaAutorski članciRecenzijeParquet Courts – Sympathy for Life (2021)

Parquet Courts – Sympathy for Life (2021)

Parquet Courts – Sympathy for LifeParquet Courts – Sympathy for Life
Izdavač: Rough Trade (22. 10. 2021)
Producenti: Radaidh McDonald i John Parish
Trajanje: 45:10
Žanr: Alternative/Indie Rock

Možda je ovo prvi put da se na našem portalu piše o ovom bendu. Nepravedno, ali možda je tako. Dok je Balkanrock bio sasvim mali i imao svega pet godina, parketni tereni su postali albumski dostupni slušaocima. Pet izdanja kasnije činili smo iste, nenamerne greške ne dajući ni pet para, čuj mene reči, za bend. Ne tako davno, 2018. smo uspeli da se oglušimo i na album „Wide Awake!„, koji je producirao veliki Danger Mouse, a svi znamo o kakvoj njušci je reč. Danas ćemo se iskupiti za naše propuste i u prigodnom tekstu provući par (kakva laž!) rečenica o novom albumu njujorškog sastava Parquet Courts – „Sympathy for Life“ .

Ukoliko je bend saradnjom sa Danger Mouseom hteo da izađe iz svoje komfor, pank, funk, zone, sa ovim albumom su otišli korak dalje. Pesma koja otvara ovo izdanje direktno se naslanja na naslovnu numeru sa prošlog albuma. Obratimo pažnju na intro, dok nas crvena gitarska sirena ne opomene da ulazimo u „Walking at a Downtown Pace“ . Dok pokušavamo da nađemo način za izlazak iz njujorške džungle u kojoj su haos i panika uobičajena stvar, samo su u ovom konkretnom slučaju haos i panika stavljeni u kontekst globalne pandemije, glavni vokal nam sugreriše šta on radi dok haos traje.

I’m making plan for the day all of this is through

Želimo povratak na stare okolnosti, ali želimo i nešto novo da radimo, čujemo. Zbog toga nas momci časte Parquet, muzičkim i liričkim standardom, jednostavnom progresijom, basom koji niže melodije, pesmom ljubavnom i pesmom o svakodnevnici – „Black Widow Spider“ i „Just Shadows“ .

Bez uljuljkivanja u standard, počinje „Marathon of Anger“ i album počinje bivati izuzetno zanimljiv. Pesma izuzetno slabe dinamike, ali s dosta prigušenog, brzog ritma iznad kojeg su jako ukusno premazani slojevi svemirsko – elektronskih tipki, bas linije koja ukrašava više nego bilo koji instrument u numeri, a onda i sloj gitare u drugom delu maratona. Ovo je tip pesme koji bi veoma lako mogao biti pronađen u opusu Davida Byrnea. Obratite pažnju na pevanje. Doslovno se radi o recitovanju, koje je potpomognuto pratećim vokalima kada je neupohodno podvući poruku u tekstu.  Od maratona ne treba odvajati „Plant Life“ , jako sličan manir, jako sličan izraz, ali tema drugačija. „Marathon of Anger“ referiše na nerede u Sjedinjenim Državama tokom Black lives matter protesta, dok je u „Plant Life“ refrenca veoma jasna i prilično lepo upakovana.

Kroz ove dve pesme vidimo odakle četvorka sa terena crpi inspiraciju. Njujorški pank, alternativa, uz pozajmljivanje ritmova, semplova i boja sa različitih strana, a sve to prožeto je dugačkom, neprekidnom bas linijom koja daje savršenu potporu za angažovane tekstove. Vidi se da bendu bivstovanje u centru svetskih dešavanja, u centru generisanja svih pomaka i ponora čovečanstva stvara potrebu za izmeštanjem (nekad i fizički) iz konteksta i sagledavanjem tih stvari iz drugačije perspektive, zbog toga su njihovi tekstovi vazda zanimljivi, drugačiji, ponekad i neočekivani za bend koji svira rokenrol u Njujorku.

Pored pomenutih kreativnih izleta u okviru ovog albuma, posebno treba obratiti pažnju na „Application/Apparatus“ . Ko sa sigurnošću može reći da ova stvar nije nastala u Berlinu pre pola veka? Krautrokerski, progresivni pristup muzici u ovoj numeri opet dočarava bas linija. Na nju se nadovezuje sijaset elemenata, koji na gomili celu stvar u pojedinim delovima čine i neslušljivom ili makar pesmom za posebne prilike, raspoloženja. Dok je slušate imate utisak da ste u svemiru, da lutate, dok u daljini čujete, osećate puls, isprepletan nemilim zvucima koji dolaze iz druge galaksije. Jedino što vam misli u toku numere drži na okupu je gitarski ulet, koji zvuči poznato i jedino što ima smisla. Uzbudljiv i uspešan izlet, ima hook, ostaje zapamćen.

Direktno sa Parquet Apollo Space Courtsa sjurili smo se dole na Zemlju za koju je prikovan „Homo Sapien“ . U redu, sad smo na sigurnom. Dajte nešto tvrdo, poznatno, grubo i brutalno iskreno u tekstu. Može? Hvala! To ova numera i jeste. Iza nje nas čeka stvar koja je ponela ime albuma. „Sympathy for Life“ je udobna vožnja posle rolerkostera. Slobodnih ruku, iako vožnja traje, pesma nas poziva da se izrazimo, osetimo slobodno i ispunjeno, pronađemo užitak, zadovoljstvo i držimo se toga.

Ceo drugi deo albuma, preciznije poslednja trećina, poziva nas da ustanemo i pomerimo se. Funk ritmovi, prožeti gitarama, sa semplovima lepo se nastavljaju na poruku sa naslovne numere. Klub, žurka, gužva, noćni život, o tome je „Zoom Out“ . Smej se, osećaj, puši, igraj i vrišti, jer kad se distanciraš sutra je danas, sutra je sada, Zemlja se polako zatvara, a svemir je tako passe.

Nakon toga, na kraju, jedno sporo, mamurno, melodično razvlačenje uz pesmu zanimljivog imena – „Pulcinella“ . Numera veoma pitko sublimira ambivalentno raspoloženje albuma, koje ide od haosa, provoda, žurke, preko svakodnevnih problema, do vanvremenskog i vanzemaljskog razmišljanja i neobičnih tonova. Raspoloženje albuma korespondira sa književnim likom iz prve polovine sedamnaestog veka. Lik se zove Pulcinella, ima više maski i poreklom je iz Italije. Vizuelno je uvek identičan i prikazan je na omotu albuma, na vazi, dok su mu u literaturi dodeljivane različite ljudske karakteristike i naravi.

„Pulcinella“ u izvođenju Parquet Courtsa dočaran je sa četiri strofe bez refrena, oblikovan mirnim gitarskim tonovima i stavljen u ljubavnu tematiku kojom se spušta zavesa na šareni život šestog po redu studijskog ostvarenja u kojem će svi slušaoci izabrati makar jednu od jedanaest simpatija.

Svi imamo više simpatije i požude za životom nego pre godinu i po dana. Zar ne?

1. Walking at a Downtown Pace
  2. Black Widow Spider