Kralj Čačka – Spusti svetlost na put (2018)

8/10
Izdavač: POP Depresija, 23.11.2018.
Producent: Nenad Marić i Marko Marić
Žanr: blues/rock
Trajanje: 46:06

Jesen je počela s neizvesnošću i nestrpljenjem oličenom u pitanju: “Kada će se konačno pojaviti drugo studijsko izdanje?”. Međutim, Kralj nas je čačkao. Prvo se pojavio istoimeni singl, koji zatvara album, a onda, mesec dana nakon njega, drugi singl “Mama kupi mi propeler”, da bi 23. novembra čitav album osvanuo na Youtube kanalu benda, iza čega je usledio veliki beogradski koncert. Sada, kada je “hajp”, što bi rekli mladi, prošao možemo mirno, natenane da preslušavamo iznova i iznova ovo studijsko ostvarenje i zaključimo koliko je ovaj album drugačiji od prethodnog, koliko bolji i da li i zašto zaslužuje da bude upamćen kao jedan od “onih” albuma.

Bar polovina pesama bila je dobro poznata od ranije. No, jako je zanimljivo čuti kako su pesme, slušane toliko puta uživo, dobile svoj konačan oblik na ploči. To se odnosi pre svega na “Stoj kolega!”, “Pad u Ljigu”, “Nizbrdo pravo”, “Spusti svetlost na put”, već pomenutu “Mama kupi mi propeler” i “Zašto su tvoje oči prazne”, za koju je Nenad Marić (a.k.a. Kralj Čačka) dobio nagradu “Strune od svetla” za poseban doprinos afirmacije pesničke reči u bluz i rok muzici.

Aranžmanski gledano nema iznenađenja – Kralj Čačka prepoznatljivog zvuka: dve gitare, akustična i električna, kontrabas, bubanj, klavir, i u pojedinim stvarima udaraljke i tenor saksofon. Konceptualno – pravi bluz album uz pojedinačne ekskurzije u jazz, u pesmi “Stoj kolega!” , u potpuno drugačiju i ekspresivniju pesmu “U Istanbul” koja govori o migracijama, a tu je i stvar “Rolaj” laganog, kantri ritma, metaforičnog teksta, koja se brzo pretvara u favorit albuma, možda jer već zvuči poznato. Svoj bluz performans doveli su skoro do perfekcije. Kontrabas Miladina Stojkovića iscrtava putanju u prvoj numeri “2 minuta sreće, 3 minuta smisla” koju slajdom reže Marko Marić na gitari, a Nenadova poezija uplivava i do poslednje pesme veoma slikovito dočarava teški bluz pesnika, što je upravo suština.

Kralj je svojim podanicima (čitajte slušaocima), u 12 nastavaka, podario maestralno opevanu, mračnu realnost balkanske svakodnevnice sa svim svojim karakteristikama, odnosno nedaćama. Svaki slušalac se morao prepoznati, što direktno, što posredno, u makar jednoj od brojnih slika otpevanih toliko uverljivo da biste mogli pomisliti “pa, bokte, ovaj je sve u pravu”.

Nema ko nije poželeo da ima propeler i odleti daleko iz ovog mračnog smetlišta, sramnog društva, u neku svoju zemlju snova. U njoj ne bi bio doveden u stanje da cepa diplomu uz flašu dobrog vina iz razloga što ga na poslu, na kojem radi dve smene, a treću uvek u kafani, čekaju kolege Kriminalić, Izdajić, Osvetić, Mutljavić, braća po prljavim rukama. Ali nema propelera pa čovek mora da se sklanja od ljudi i vežba na dimu da bude na vodi ili doživljava krah i saopštava: “zbogom zauvek, dok tražim novi dan”. Preživljava i rola dok čeka da neko spusti svetlost na put, jer upravo nam “Svetle stvari” trebaju pod ovim tamnim nebom koje natkriva mržnju posutu kvascem.

Zato je ovaj album bitan. Odlično dočarava okrutne društvene odnose zbog kojih žena gubi posao jer je ostala u drugom stanju, a ostatak društva zbog sopstvene patnje nema mesta za apatiju i primoran je na životarenje. U takvoj konstelaciji odnosa normalno je reći komšiji “tako ti i treba”, a on mučan kasni na posao iz ko zna kojeg razloga. Kralj je sve to uočio, zapisao uglazbio i otpevao da bi lakše došlo do slušaoca. Tako nas, možda nesvesno, opominje, pružajući sveoubuhvatnu mračnu sliku, da treba tražiti, noktima kopati do svetlih stvari, zatrpanih blatom i njima posvetiti mnogo više pažnje jer je “U mraku strah”.

P.S. Zaboravite ono “srpski Tom Waits”, to je Kralj Čačka za sve i svja.

1. 2 minuta sreće, 3 minuta smisla
  2. Nizbrdo pravo