Igralom – Sunovrat (2018)

4.3/5
Izdavač: Ammonite Records, 18.9.2018
Producent: Chris Eckman
Žanr: Alternativni rok
Trajanje: 44:21

Igralom su, za sve koji to još uvek ne znaju (a pojmim da taj broj nije mali), jedan od novijih plodova autentične niške alternativne scene, uveliko u procesu sazrevanja. Svojim najnovijim izdanjem “Sunovrat” završavaju svoju “zelenu” fazu i, nadamo se, pozicioniraju na mapi bendova na koje bi u narednom periodu zaista trebalo obratiti veću pažnju. To se najviše odnosi na organizatore, promotere i muzičke urednike raznoraznih manjih (a zašto da ne i većih) festivala, ne samo unutar granica naše zemlje, već i šire, uzevši u obzir da su momci već načeli bine u regionu i red bi bio da se taj trend nastavi.

Kada se pre dve godine pojavio prvenac ovog eksperimentalnog sastava “Pogrešna poznanstva” generalni utisci među slušaocima su zasigurno bili različiti, slojevno diferentni, a u najekstremnijim slučajevima i antonimni. Postavimo stvari ovako: pravci u kojima će se zvuk Igraloma širiti su (pred)vidljivi, ali nijedan od njih nije moguće opisati ikakvom žanrovskom definicijom, niti je moguće identifikovati uticaje pod kojim su se ti pravci formirali. Neozbiljno bi bilo iz prašnjave police izvlačiti pojam “fusion” jer je isti još odavno ne samo raširen, već i banalizovan do te mere da je nepravedno sada išta slično ovome potpisati i ukalupiti u taj pojam. Svakako, auditorijum je onemogućen da bilo kojom definicijom etiketira i, samim time, generalizuje ovaj fazon. Slučajno ili namerno, dato je na slobodu individui da stvori sopstvenu impresiju, što je generalno pozitivna stvar.

Sa prvom trakom, „Čvor“ bend nastavlja tamo gde su se „Pogrešna poznanstva“ zaustavila. Ipak, oseća se promena koju bend nudi slušaocima u odnosu na reper koji je album prethodnik postavio. Iako je kostur tog zvuka ostao nepromenjen, razna nova rešenja u produkcijskom smislu pomažu u savladavanju prepreke drugog albuma na kojoj, zna se, mnogi podbacuju ili, u najgorem slučaju, potpuno padaju. Svemu tome je, verujem, produkcija pod vođstvom dotičnog Chrisa Eckmana iz izdavačke kuće Glitterbeat koja okuplja nove i kreativne izvođače iz različitih miljea i delova planete, doprinela da ovaj proizvod dobije novu dimenziju.

Glas Dimitrija Simovića, pevača i basiste, okrenut je ka ličnom i autentičnom i uvodi slušaoca u predvorje šarene kućice koju predstavlja Igralom i okreće ka jedinstvenosti kojoj bend skoro pa očigledno teži.

Atmosfera u narednoj stvari „Disbalans“ otkriva tu punoću i bezgraničnost zvuka kojim Igralom odlazi u nešto novo, možda ne inovativno, ali neverovatno slojevito i navodi individuu da izabere koji će od mnoštva motiva pratiti kao osnovni, a koje će gurnuti u pozadinu. „Zvezde“ su psihodelično petominutno putovanje popločano odličnim klavijaturnim deonicama, gruvom basa i bubnja i gitarskim doktoratom na „muff“ varijacije od začetaka fuzza šezdesetih godina prošlog veka do savremenih veoma uspešnih revival umetnika.

Gitarista Mladen Marjanović nas ekspresno uvodi u „Omotač“ na pragu sevdaha i sprovodi prašnjavim (izvan)svetskim putevima do, pomalo neočekivanog, kraja puta. Sve se gasi i staje u tom ništavilu, a zatim, iz neznanih razloga, putnik utapa u melanholiju i samoću kroz „Jedan“.

„Mehanizmi“ su verovatno najbolji primer napretka benda za samo dve godine, ukoliko ćemo je direktno uporediti sa pandanom sa prethodnog albuma, “Obrati pažnju na mene”. Linearna, osmominutna kompozicija; na početku ogoljena i degradirana, a vremenom obogaćena efektima atmosfere u pozadini pokazuje sklonost trojca za progresijom u svom zvuku.

Kraj najavljuje prvi izdat singl sa albuma, „Zlato“, svojevrsna simbioza neumornog bubnja Marka Tomovića, haotičnosti gitare i linearnosti koju unosi bas i glas Dimitrija i najbolji dokaz šta i koliko ovaj bend može. Radijus tog umenja se učestalo širi i spretnost niškog trojca da dočara imaginaciju kao stvarnost nas izvodi iz ovog četrdeset-i-kusur-minutnog iskustva uz mutnu i tešku „Reku“ nakon koje se, eventualno, album vraća na početak, iskustvo neprestano ponavlja ispočetka i bezbroj puta dok osećaj gradacijski jača onoliko puta koliko se celo iskustvo ponovi, a, verujte mi, želećete da ga ponovite.

Napomenimo i to da je nakon snimanja albuma Marko napustio bend i da će se novi bubnjar Darko Urošević, nadamo se, jednako uspešno uklopiti i nastaviti tamo gde je njegov prethodnik stao.

Na samom kraju i da se dotaknemo nedostatka te „hitičnosti“ na albumu kao mogući kamen spoticanja na putu ka velikim stvarima koje ovaj bend, nadam se, čekaju. Iako je sa jedne strane poželjno, osećam da je sebično tražiti bendu u ovakvom naletu ekspresije takvu vrstu kompromisa i oduzimati mogućnost izbora kada je bend već svakome slušaocu podario izbor na sopstveno zapažanje i impresiju. Verujem da će i ti „hitovi“ doći sa naslednikom „Sunovrata“ sasvim prirodno i spontano, bez nepotrebnog pritiska koji dolazi sa ambicijama i očekivanjima mnogih.

1. Čvor
  2. Disbalans
  3. Zvezde