Felix Marc – Substance (2019)

9/10
Izdavač: samostalno izdanje, 15.3.2019.
Producent: Felix Marc
Žanr: Sintpop, Elektropop
Trajanje: 51:00

Retka je prilika da neki album možete ceo da preslušate pre nego što se uopšte pojavi u prodaji. Zahvaljujući legendarnom beogradskom didžeju takva prilika se ukazala nekoliko dana pred izlazak novog, četvrtog, solo albuma „SubstanceFeliksa Marka (Felix Marc), nemačkog muzičara koji stvara u okviru elektro i sintpop scene. U svom skoro dve i po decenije dugom radu Feliks Mark je uporedo sa radom u bendovima Frouzen Plazma (Frozen Plasma) i Diorama izdavao i svoje solo albume.

Mark je talentovan i temeljan autor. Njegov solo projekat je praktično „one man show“ jer on posvećeno komponuje i aranžira pesme dok ne postigne besprekoran ishod. On od početka do kraja sigurno razvija pesmu bez ikakvih suvišnih detalja. Koliko god pesme nekoga mogu da podsećaju na Dioramu, što je sasvim prirodno, one ipak nose specifičan Feliksov pečat. U velikoj meri album “Substance” govori o emocijama, međuljudskim odnosima i poverenju, zbog Feliksove spoznaje u mladosti i borbe od pre nekoliko godina sa činjenicom da je usvojeno dete.

Za album se može reći da je dobro izbalansirana zbirka melanholičnih i melodičnih pesama („Totem“, naslovna „Substance“, „To the World”, prvi singl „The Fortress“), sintpop hitova („Оur Time“, „Omen“, „Satellites“) i „tvrđih“ plesnih, klupskih naslova („Lost in Grace“ i „New Waves“ – nešto duže od ostalih, „Vertigo“). Ova stilska raznovrsnost pruža široku lepezu zvukova, tako da oni slušaoci koji vole kompletne albume mogu da budu više nego zadovoljni, ali će i oni koji su privrženi hitovima moći da izaberu svoje favorite.

Pretposlednja na albumu, pomalo mrаčna „The Fortress“, može da se učini neobičnim izborom za prvi singl. Ova skladna kombinacija naglašenih bas linija u prvom delu pesme, umirujućih klavirskih deonica i distorziranih zvukova sintisajzera, sa smirenim Feliksovim pevanjem i melodičnim glasom u refrenu već na prvo slušanje privlači pažnju.

Od dvanaest pesama jedanaest su Markovo autorsko delo, dok je „The Promise You Made“ obrada pesme Pitera Kingsberija (Peter Kingsbery) vođe američkog pop benda iz osamdesetih Cock Robin. U ovoj verziji izvedenoj u duetu sa Liz Van Den Aker (Lis Van Den Akker), sa kojom je već sarađivao na albumu “Parallel Worlds”, uspešno je sačuvan šmek osamdesetih. Savršeno uklopljeni glasovi Feliksa i Liz unose u pesmu vedrinu i čine je veoma slušljivom, pa ne bi bilo iznenađenje da bude jedan od sledećih singlova.

Iako je album ličan, Mark opisuje i širu sliku društаva u kojima živimo, posebno u pesmi „Our Time“. U njoj se ogleda uznemirnost zbog usamljenosti i situacije na globalnom nivou a ujedno je i „vrisak za otporom“ („This is our scream for resistance“). Mark oslikava i zgađenost dela savremenika drugim ljudima i njihovu otuđenost od ostatka čovečanstva. U tom smislu, vrlo zanimiljiv je i uvod u poslednjoj pesmi „Getout“ u kome se može čuti monolog Aleka Boldvina iz filma „Glengeri Glen Ros“ koji za temu ima nadmetanje u svetu biznisa. Stihovi ove pesme opisuju Markova neprijatna iskustva sa šefovima ali i probleme sa depresijom koja pogađa sve više naših savremenika i tragične ishode mnogih pojedinaca koji nisu uspeli da se izbore sa tim.

Osim regularnog albuma na kome je dvanaest kompozicija Feliks Mark će izdati i “Substance – Substantial Edition” verziju koja će sadrži ukupno dvadesetosam numera. Od dodatnih šesnaest, dve su bonus pesme, a po jedna je u remiks i u akapela verziji, dok su ostale instrumentalne verzije originalnih pesama. Ovi instrumentali mogu se doživeti i kako kakva muzika za film ili muzika za vežbe opuštanja, bar kada su u pitanju sporije numere. Od bonus pesama svakako se ističe „Another Lament“, još jedna, melanholična balada koju odlikuje fin sklad elektronskih deonica i mekog sola na gitari.

Ljubitelji Depeche Mode, ako još nisu imali prilike da čuju muziku Feliksa Marka, svakako treba da obrate pažnju na njegovo stvaralaštvo. Pravim fanovima sintpopa ovaj album će se svakako dopasti, drugi pak treba da poslušaju ovaj album jer se Feliks Mark još jednom potvrdio kao muzičar, tekstopisac i producent, kao jedan kompletan stvaralac čiji rad svakako treba i ubuduće pratiti, a i podržati kupovinom albuma. Kao i u slučaju prethodnog izdanja “Alternative Facts”, Mark se odlučio da samostalno objavi pesme u digitalnom obliku na svom sajtu, ali i sa grafičkim pripremama omota za štampu ukoliko neko želi da napravi svoje CD izdanje. Inače, na omotu je predstavljen Feliksov portret bez očnih kapaka, a prati ga i nekoliko njegovih fotografija sa crnim očima ili povezom preko njih. Ovo je vizuleni izraz Feliksove namere da se naglasi potreba za gledanjem u sebe i traganjem za sopstvenom suštinom.

Premijerno slušanje albuma zakazano je za 15. mart i moguće je ga ispratiti na:

1. Totem
2. Substance