Eyesburn – Troops of Light (2022)

Eyesburn Troops of Light Nemanja Kojić KojotEyesburn – Troops of Light (12. 8. 2022)

Izdavač: Mascom Records

Producent: Dragan Alimpijević Pik

Trajanje: 40:43

Žanr: Crossover

Posle punih devet godina, ljubitelji beogradskog crossover sastava Eyesburn dočekali su novi album svojih ljubimaca. Prošao je ovaj bend razne faze – od klupskih svirki i prvog live albuma Freedomized, sa kojim je bila upoznata samo beogradska publika privržena hard koru, preko Fool Controla, jednog od tada najoriginalnijih albuma koji ga je, na talasu čuvene petooktobarske revolucije, vinuo u sam vrh srpskog rokenrola, do evropske turneje sa Soulflyjem i samog predvorja svetske slave, da bi ubrzo potom usledila veća pauza.Prvo ponovno okupljanje dogodilo se 2011. i kao rezultat rada tadašnje postave ostao je album Reality Check iz 2013.

Samo tri godine kasnije usledila je ponovna pauza, da bi se 2018. okupila trojka iz originalne postave (Alek, Laza i Kojot), sa Laletom, koji je u priči od 2011. Kada smo svi pomislili da se Eyesburn ponovo ugasio, iznebuha se pojavio osmi studijski album, optimističnog naziva Troops of Light.

Kao i svaki prethodni još od čuvenog Fool Controla, album otvara dab numera, uz neizbežni Kojotov trombon koji se čuje pre svih drugih instrumenata, najavljujući napetu stvar, koja se bavi opisom najsurovijih aspekata svakodnevice. Ono što se čuje vrlo brzo posle instrumentalnog uvoda i Kojotovog vokala, jeste dobro poznat glas koji repuje na maternjem jeziku. Već posle prve rime, jasno je da je došlo do saradnje sa popularnim hip-hop dvojcem, Prtee Begee.

Kao što kaže ime pesme, Back in the Days predstavlja neku vrstu reminiscencije na period petooktobarske revolucije, kao i poređenje tog vremena sa sadašnjicom. Iako poznati po šaljivim rimama i stavu, Mikri i Eufrat su ovoga puta vrlo britki na jeziku, bez ikakvih zadrški kritikujući negativne pojave u društvu. Zaključak je da se, suštinski, za dvadeset godina malo toga promenilo na bolje. I dalje imamo policijsku brutalnost, i to prema klincima uhvaćenim sa džointom, koji, kao najslabiji, uvek izvuku najdeblji kraj. Veoma hrabri stihovi:

„Iz betonske džungle ja sebi ličim na majmuna
Ovde brat je brata izdao radi bankovnog računa
Kokaini nek’ se unovče, svaka žena posta Drolja
destruktivna to nam je agenda od spolja“

ukazuju na to da je novac postao vrhovna vrednost, merilo svega, a da su se time i međuljudski odnosi sveli na „dođeš mi, dođem ti“. U pesmi je pomenut i heroin, za koji se nedvosmisleno kaže da se njegovom prodajom punio državni budžet.

Posle ovako eksplicitnih opisa jezive realnosti, odrepovanih baš na srpskom jeziku, sledi niz pesama koje bude nadu i želju da se nešto menja. Naslovna numera, Troops of Light, kao i sledeća, Reborn in Fire, uz brz ritam i karakteristične džampove propraćene zvukom trombona, pozivaju na otpor i najavljuju skori kraj ovakvog poretka.

Prva stvar za koju je snimljen spot je Aware. Prilično slična prethodnom albumu Reality Check, uz promene tempa (u stilu up & down), upućuje poziv čovečanstvu da se probudi i osvesti:

„The latest order is to locks us in cage
All in the purpose to control our minds“

Ne pristajući na podmuklu agendu, lirski subjekt u narednoj numeri „Renegade“ bira da bude „otpadnik“ u tom i takvom sistemu.

„Inna disya system I’m a renegade, oh Jah,
From my early days I’m really sick of it“

Posle pet bržih, sledi odmor uz rege pesmu Help Me, čiji je početak veoma sličan brass sekciji velikana daba, kao što su King Tubby i Sly & Robbie, da bi se u refrenu suptilno, na momente, začule i distorzirane gitare. Vrlo slična je i House Without Windows, obojena molskim zvukom trombona, koja u karakterističnom rastafarijasnkom stilu ukazuje na trulež sistema duboko ogrezlog u korupciju.

Movin’ On najviše podseća na How much for freedom, najkomercijalniji Eyesburnov album koji je izašao 2005. Uz muzičku podlogu koja predstavlja odlično ukomponovanu mešavinu različitih stilova, stihovi se obraćaju slušaocu sa porukom da smerno ide kroz život, bez nostalgije i žaljenja zbog učinjenih grešaka, te da se hrabro, bez straha od neuspeha, upušta u nove situacije i izazove.

Najkvalitetnija stvar nalazi se na samom kraju albuma. Dugački i zavodljiv gitarski uvod, trajbal momenti horskih plemenskih pokliča (koji podsećaju na one iz pesme Fool Control) spori džamp rifovi koji najavljuju refren, svečani, pobedonosni zvuci trombona, sastojci su pesme koja se dugo kuva, sve dok se ne razlegne refren u kome se, sjajnom metaforom – Angels in Captivity, daje završna reč o svetu u kome živimo.

Kada se presluša Troops of Light i kada se napravi osvrt na poslednjih dvadeset godina, postaje jasno zbog čega su vrlo brzo posle 5. oktobra bendovi kao što je Eyesburn marginalizovani i proterani sa javnog prostora. Nijednom režimu nisu potrebni umetnici koji govore istinu i narodu otvaraju oči, pogotovo kada to rade uz predivnu muzičku podlogu kakva se nalazi na novom materijalu ovog benda. A kada je kvalitet u pitanju, može se reći da je Eyesburn uradio album koji svakako spada među najvažnije u karijeri dugoj skoro 30 godina.

1. Back in the days (ft.Prtee Begee)
  2. Trops of light
  3. Reborn in fire