carcass torn arteriesCarcass – Torn Arteries (17.09.2021.)
Izdavač: Nuclear Blast
Producenti: Carcass
Trajanje: 48:58
Žanr: Melodic Death Metal/Grindcore
Ocena: 7,5

Temelji heavy metal muzike su postavljeni prije, manje-više, nekih 50 godina. Od tada se pojavilo bezbroj bendova i nastalo je bezbroj metal žanrova i podžanrova. A opet, nije bilo previše bendova (ipak je to dug vremenski period) koji su od heavy metala stvorili jednu od najimpozantnijih građevina savremene muzike. Od ogromne, neprebrojne, količine grupa samo je par desetina uspjelo da ostavi trajni utisak, bilo zbog muzičke i umjetničke relevantnosti ili zbog komercijalnog uspjeha.

Jedan od tih bendova je i Carcass, bend koji je uradio sve što je moglo da se uradi sa death metalom, a da nisu morali da prestanu da ga zovu death metal. Svirali su grindcore. Svirali su deathgrind. Ubacili su groove i melodiju u death metal. Onda su, kao da im je sve to bilo malo, na albumu „Swansong“ ubacili još rock neposrednost i postali mainstream više nego ikad. I sve to za 11 godina karijere.

A onda su otišli na pauzu od isto toliko godina. Vratili su se i 2013. izbacili „Surgical Steel“ jedan od najboljih metal albuma u poslednjih 15 godina. Nije kao da su morali nekome nešto da dokažu, ali su svejedno to uradili, i još više učvrstili svoje mjesto na death metal pijedestalu. Skoro deceniju kasnije snimaju „Torn Arteries“ i ovo već izgleda kao hvalisanje i razmetanje, naravno, u pozitivnom smislu.

Ovo je album koji je, u cjelosti, jedan vitki, aerodinamični metal album odsviran dosta jasno i precizno, sa mnogo dinamike i naboja. Naslovna numera kreće sa ubojitim galopirajućim bubnjevima i u kombinaciji sa razarajućim rifovima nas podsjeća zašto su Carcass to što jesu i zašto ih je uživanje slušati. „Eleanor Rigor Mortis“ daje snagu prvoj polovini albuma sa masnim midtempo ritmom, nadahnutim vokalom Jeffa Walkera koji je stavljen u sendvič između Steerovih gitara.

Under The Scalpel Blade“ je prvi singl sa albuma i strašno zarazna stvar koja dosta lijepo kombinuje stari zvuk Carcassa sa stilovima sa novijih izdanja. „The Devil Rides Out“ i „Kelly’s Meat Emporium“ nas vraćaju u „Heartwork“ eru, što će reći, u vrijeme sa dosta melodije i dramatične atmosfere. Iako su momci iz Liverpula poprilično igrali na sigurno, na ovom albumu imamo i par izleta i malo eksperimentisanja, što se najbolje čuje u najdužoj pjesmi na albumu (najdužoj i u dosadašnjoj njihovoj karijeri) „Flesh Ripping Sonic Torment Limited„, koja, ipak, nema dovoljno goriva kako bi opravdala svoju dužinu.

In God We Trust“ i „Wake Up and Smell the Carcass/Caveat Emptor“ se previše oslanjaju na midtempo groove i blago ubijaju momentum druge polovine albuma, zbog previše fokusa na usporavanje i smanjivanje brzine i žestine. A Carcass su po tome najpoznatiji. Sve se to na kraju ispravlja sa „The Scythe‘s Remorseless Swing“ koja je satkana od razarajućih rifova i zatvara album u velikom stilu.

Torn Arteries“ je prvi album Carcassa koji ne liči na nešto monumentalno ili ne predstavlja prekretnicu u karijeri ovog benda. Više liči na nešto što je grupa koja postoji 30 godina snimila za sebe i da su ovdje „cijepali, operisali i krpili“ za svoju dušu. Ovo je jedan vrlo dobar album, jednog od najvećih bendova svih vremena, ali je i blagi korak unazad u odnosu na prethodnika.

Možda bi se to najbolje moglo objasniti riječima da ovaj album nije prljava i zarđala hirurška izopačenost koja ih je krasila na najranijim albumima. Nisu ovo ni čista i naoštrena sječiva sa „Heartworka“ i „Surgical Steela“ , već su više blago tupa i dobro očišćena, koja i dalje sijeku, samo malo slabije i ne toliko duboko. Sve u svemu, solidan dodatak u diskografiji ovog kultnog benda. Ovo je prijatan, ali lošiji, nastavak svog blokbaster prethodnika.

Ovo vegetarijansko srce sadrži dovoljno sastojaka da ne ostanemo gladni, dok čekamo sledeće, mesnatije, izdanje. Carcass su sebe „izmislili“ i definisali stotinu puta (praktično svakim albumom koji su snimili) i sada ih samo treba pustiti i slušati kao jedan veliki bend i uživati u onome što su nam ponudili.

1. Torn Arteries
  2. Dance of Ixtab (Psychopomp & Circumstance March No. 1 in B)
  3. Eleanor Rigor Mortis