NaslovnaAutorski članciRecenzijeAlitor - Spoznaja (2021)

Alitor – Spoznaja (2021)

Alitor - SpoznajeAlitor – Spoznaja
Izdavač:  Pottmortem Records, 28. 10. 2021.
Producent: Luka Matković
Trajanje: 12:48
Žanr: Progressive Thrash Metal

Kada dođe do odluke benda da napravi radikalan zaokret u svojoj karijeri, uvek je bolje da prvo pažljivo opipa teren i vidi da li će jedan ovakav čin pozitivno uticati na već postojeću publiku ili, još bolje, privući novu. Stoga, EP izdanje je zaista najbolji format za tako nešto, jer singl može izgledati kao slučajnost, dok ceo album ipak može biti potpuni promašaj. Izgleda da se ovom logikom vodio i inđijski thrash metal bend Alitor i posle svega 11 meseci od drugog studijskog albuma „II“ fanove obradovao novim EP izdanjem.

E sad, šta je ono što „Spoznaju“ čini drugačijom od ostalih Alitor izdanja? Ok, jasno je da su odlučili da se oprobaju s tekstovima na srpskom jeziku, što je zaista velika i hrabra promena, ali još važnije od toga je što su, koliko god to nekima čudno zvučalo, rešili da se hrabro otarase mnogih elemenata u svojim pesmama, zaborave na to da li će im neko od ortaka reći „da su se prodali“ i da po strani stave potrebu da se muzički dokazuju (koliko su dobri svirači mogli smo se uveriti na prethodnim izdanjima). Na ovaj način pesme su potpuno stale ispred svojih stvaralaca, što je i suština svega, tako da bi se moglo reći da je ovaj materijal i za sam bend bio neka vrsta spoznaje i otkrovenja.

Muzički su se, dakle, kockice mnogo bolje složile ovog puta, ali tekst i pevanje i dalje predstavljaju malu barijeru. Naravno, sve to je daleko ispred prethodnika, ali je potrebno još mnogo vežbe da bi se napisao i izneo dobar tekst na srpskom. Previše je ubeđivanja, a premalo bilo kakve slike koja ostaje pred očima dok se pevaju određeni stihovi, previše se objašnjava, a nema toliko trenutaka gde se ostavlja prostor za interpretaciju. Odlično je što stihovi imaju taj neki gotovo pankerski, ili čak rege, propovednički stil, ali fali im malo mesa, ovako postaju kao sažvakana masa koju majka servira svojim ptićima. A slušalac, moramo priznati, jako retko želi da se tako oseti.

No, hajdemo krenuti redom i videti koji su to sve kvaliteti i mane ovog izdanja. Prvi singl s ovog izdanja je pesma „Lokot„. Ova numera je sudeći po oštrim i moćnim gitarama i razaračkom gruvu najbliže onome na šta nas je Alitor navikao, ali svojom svedenošću aranžmana znatno odstupa od ranijih radova. Struktura pesme je veoma jasna, izrazito dinamična, a svaki deo pesme donosi neku vrstu iznenađenja, ali nikako na nasilan način.

Glavna mana ove pesme, pored main rifa koji ritmički zvuči kao varijacija nekih već mnogo puta čutih tema, je veoma česta boljka pisanja na srpskom, a to je natopljenost stihova floskulama poput „svest se topi“, „životi u jednom filmu“, „oči ne mogu videti sve“, „ključ do srca/duše“. Sam tekst ima jaku poruku o individualizmu i traganju za istinom, ali ona zbog pomenutih stihova, ostavlja na slušaoca utisak nedovoljne promišljenosti, čak i ne preterano uloženog truda u samo pisanje.

Pesma „Prav“ je po svim najavama benda trebalo da bude prvi singl kojim će se predstaviti publici, ali smo na kraju od tog spota dobili samo behind the scenes fotke. Glavno oružje ove pesme je njen refren koji nas efektno, ali nenasilno iznenadi, a zatim se pretoči u pamtljivu vokalnu liniju Marka Todorovića upotpunjenu snažnim grupnim vokalima koji ilustruju zajedništvo i dočaravaju da niko nije sam u borbi. Ono što ovu pesmu dodatno ističe su atipični scream vokali Jovana Šijana, koji su ovde iskorišćeni kako bi se određene poruke pesme istakle i podebljale. Definitivno sjajan zaokret benda ka komercijalnijim vodama, ali na način da ne izgube ni delić svog ustanovljenog fazona.

Ono gde, ipak, ova pesma nailazi na prepreku je opet tekst i pevanje u strofama. Marko kao da se teško odriče izgovaranja i pevanja na način bliži engleskom jeziku i korišćenja reči i sintagmi koje smo toliko puta čuli u metal pesmama da su postale besmislene poput „moralna distorzija“, „duhovna distopija“ i „zlo iz Pandorine kutije“. Pak, ako izuzmemo ove konstrukcije, ostatak teksta obiluje izrazito buntovinim i osvešćujućim porukama prezentovanim kroz sliku sukoba „zemaljskog“ i kosmičkog zakona.

Za kraj je ostavljena definitivno najdinamičnija i najprogresivnija numera na izdanju „Amanet„. Ova pesma poseduje poprilično sličan refren kao „Consecration“ sa albuma „II“ samo što ovoga puta, za razliku od svog prethodnika, taj refren dolazi kao efektno, ali nikako nasilno iznenađenje. Aranžman ove pesme kreće se od teatralnog i napetog uvoda, zatim moćnog otvaranja u vidu rifa koji predstavlja kombinaciju snažnog gruva i odsečnih melodija, preko dinamičnih i mračnih strofa i melodičnih refrena, pa sve do svetlog brejka obojenog vokalom Luke Matkovića, producenta ovog albuma većini poznatog kao frontmena benda Quasarborn. U ovoj pesmi Alitor je pokazao sve svoje kvalitete i spakovao ih tako da ništa ne štrči i tako da se zadovolje apetiti najrazličitijih slušalaca metal muzike.

Takođe, „Amanet“ na pravi način lirički zaokružuje EP izdanja kroz priču o ostavljanju nasleđa, ali i prijateljstvu bez kog ništa ne bi imalo smisla. Zbog poruke koju nosi brejk, nije moglo biti bolje odluke nego da ga otpeva upravo Matković, kao Markov kum i čovek koji je s Alitorom od samog početka – oseća se hemija između njihovih vokala, oseća se varnica iskrenog prijateljstva i snažna strast prema muzici koju dele.

EP izdanjem „Spoznaja“ Alitor je sebi otvorio nova vrata, ali nikako nije napustio svoj topli dom. Ostali su verni svom stilu, ali su ga redukcijom i konkretizacijom dodatno iskristalisali. Sada nema rasplinjavanja, ideje su koncizne i konkretne. Svaka pesma na momente iznenadi, ali ne ode predaleko od svog jezgra. To se postiže time što se crvena nit glavnog rifa ili melodije s vremena na vreme provlači kroz različite delove. Ono što je sada najveća mana jesu tekstovi i ne tako dobra vokalna rešenja (najčešće u strofama), ali ako Alitor zaista ovako vredno i odlučno nastavi da radi reklo bi se da će nam na sledećem izdanju servirati nešto još tri koplja iznad ovoga. Ovaj skok s albuma „II“ na „Spoznaju“ je za svaku pohvalu i nestpljivo iščekujemo sudar s ovim pesmama na predstojećim svirkama.

1. Lokot
  2. Prav
  3. Amanet